Sosiaalinen media on tullut mitä ilmeisimmin jäädäkseen. Se
on tehnyt verkkotuottamisesta arkipäivää lähes jokaiselle ja tehnyt
verkostoitumisesta helpompaa ja näkyvämpää. Onko sosiaalinen media merkki
jostain suuremmasta muutoksesta vai onko se vain yksittäinen ilmiö ihmisen
valtavassa historian virrassa, joka levenee päivä päivältä? Mitä sosiaalinen
media meille merkitsee?
Sosiaalisen median toimivuus perustuu siihen, että käyttäjät
tuottavat sisältöä, jota toiset käyttäjät kuluttavat. Sivustoa ylläpitävä firma
tarjoaa alustan ja sijoittaa sivuille mainoksia, joista firma saa tulonsa. Tämä
on sosiaalisen median perusidea. Käyttäjät kuitenkin lisäävät sivustoille
hyvinkin tarkkoja tietoja itsestään, joita sivustoa ylläpitävä yritys voi,
sopimusehtojen mukaisesti, myydä eteenpäin. Ja tietohan on tunnetusti
tarkoittaa sekä rahaa, että valtaa. Tästä syystä esimerkiksi Facebookin
perustaja Mark Zuckerbergillä lienee tällä hetkellä enemmän valtaa kuin minkään
Euroopan valtion pääministerillä.
Facebookissa on monia tietoturvaongelmia ja käyttäjien
yksityisyys on erittäin pahasti vaarassa. Tästäkin huolimatta käytämme Facebookkia.
Mielestäni tämä johtuu siitä, että olemme osittain sosiaalisesti riippuvaisia
siitä. Se, että muut käyttävät Facebookkia pakottaa meidätkin käyttämään sitä. Toisaalta
Facebookilla ja muulla sosiaalisella on yhä suurempi mainosarvo. Mainosarvo,
joka on ilmaista (lukuun ottamatta sosiaaliseen mediaan ostettuja mainoksia,
jotka taas ovat perinteistä mainontaa, joka ei tehoa samalla tavalla) ja oikein
käytettynä parempaa kuin esimerkiksi televisiosta tuhansilla euroilla ostettu mainosaika.
Sosiaalisessa mediassa liikkuessa kannattaa kuitenkin
muistaa, että sivustoa ylläpitävä taho on yritys ja kauppatavarana tällä
yrityksellä on käyttäjänsä. Oli se sitten mainosten sijoittamista sivustolle
tai käyttäjän kannalta huonommassa vaihtoehdossa, eli käyttäjän tietojen
myymistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti