Aina on yhtä mukava lukea uutisia, joissa keskitytään
selväsi juuri niihin olennaisiin asioihin ja ongelmiin, mitä nykypäivänä
maailmassa on.
Suvivirrestä
Koulut loppuivat tältä keväältä ja suvivirren laulamisesta
on taas mediassa keitelty soppaa. Sopan kettoon innosti Kuopion uuden piispan,
Jari Jolkkosen, päätös olla menemättä lapsineen koulun kevätjuhlaan, kun koulu
oli Suvivirren laulamisen kieltänyt. Ymmärrän mainiosti Jolkkosen päätöstä ja
olisin luultavasti itsekin tehnyt samoin. Itse en pidä uskonnon tuputtamisesta
enkä itse uskontoa harjoita. Mielestäni Suvivirsi kuitenkin kuuluu perinteisenä
osana kevätjuhlaa, eikä se ole uskonnonharjoittamista.
Suvivirren kieltämistä on perusteltu muun muassa suvaitsevaisuudella
ja uskonnonvapaudella. Minun mielestä perustelu on yhtä hyvä kuin varpaassa
olevaa haavan hoitaminen sillä, että lyödään koko jalka nilkan kohdalta poikki.
Jotkut ihmiset ovat ehkä niin ymmärtäneet, mutta suvaitsevaisuus ei tarkoita
sitä, että omasta kulttuurista ja perinteistä pitäisi luopua. Se tarkoittaa
sitä, että annetaan muille mahdollisuus harjoittaa omia tapojaan eikä tuomita
niitä.
Paidoista ja bareteista
Nämä ovat hieman eri juttuja, mutta liittyvät samaan puljuun
eli Varusteleka-armeijatarvikekauppaan. Kohuahan on syntynyt kyseisen firman
myymistä vaimonhakkaajapaidoista (sana on suora suomennos englannin wife-beater
-sanasta) ja kansanmurhabaretista (Jugoslavian armeijan aikanaan käyttämä
baretti, käyttö ilmeisesti jatkunut Serbian armeijassa). Molemmissa tapauksissa
kohun syntyminen on lähtenyt siitä, kun joillakin ihmisillä on huumorintaju
loppunut kesken. Tietysti molemmat asiat ovat vakavia (vaimon hakkaaminen ja
kansamurha), enkä sitä puolta halua tietenkään vähätellä millään tavalla.
Vaimonhakkaajapaidat ovat siis tavallisia hihattomia
t-paitoja, joista wife-beater nimeä on käytetty iät ja ajat. Nyt Varusteleka on
vain suomentanut termin. Kyseinen tuotenimi ei ole Varustelekan ensimmäinen
huumorin rajamailla kulkeva ja monet tuotekuvaukset liikkuvat samalla harmaalla
alueella. Kaverit ovat kuitenkin asialla huumorinkautta eikä minun mielestä
mikään asia saisi olla sellainen, ettei siitä voisi huumoria tehdä.
Bareteista kohu syntyi taas Riihimäen ammuskelun yhteydessä.
Ensin tapahtumista syytettiin airosoftia, mutta sitten joku keksi
Varustelekassa myytävän kansamurhabaretin ja sitten asiasta syytettiin kyseistä
kauppaa. Henkilökohtaisesti en osaa kuvitella, mitä ihmisen mielessä pyörii,
jos tämän mielestä se, että joku menee kaupungille hirvikiväärin kanssa
ampumaan ihmisiä, johtuu siitä, että jostakin kaupasta voi ostaa baretin (sen
nimestä huolimatta). Kyllä nämä viime vuosien(kin) ampumavälikohtaukset
johtuvat ihan jostakin muusta ja tällainen syyttely kertoo enemmän
syyttelijöistä kuin syytettävistä.
PS. Testaan tällä blogikirjoituksella twitterfeedin
automaattista linkitystä. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että linkitykset
voivat olla aika pahasti lepikon puolella, tai sitten ei.
Piispan penskat oli viimeistä vuotta siellä koulussa, näinköhän ihan omasta halustaan skipanneet kevätjuhlan B)
VastaaPoistaSuvivirren kieltäminen on nimenomaan kukkahattutäteilyä. Tuskin kukaan ei-kristitty on siitä hirveää ongelmaa milloinkaan tehnyt, mutta vähän överiksi taas heitetty rehtorien yms. toimesta.
Joo. Tästäkin kirjoituksesta vähän siivosin tiettyjä kehoituksia. Kuten että tietyt ihmiset vois esim. ottaa pään pois perseestä.
Poista