tiistai 6. syyskuuta 2011

Scribo ergo sum


Kirjoittaminen, osa 1

Eli kuinka minusta tuli kirjoittaja?

Minusta tuli kirjoittaja omasta mielestäni varsin hassulla tavalla. Minä vain otin ja päätin, että kirjoitan kirjan. Minulla on siitä jopa päiväkirja merkintä. Päiväkirjaa olen siis kirjoittanut jo joulusta 2000 saakka. Kirjoittajan näen kuitenkin syntyneen vasta 27.8.2007 tehdyn päiväkirjanmerkinnän myötä.

Kyseinen päiväkirjanmerkintä kuuluu näin:
27.8.2007 Maanantai 22:59

Kolmas viikko lukiossa alkoi tänään, syksy alkaa lähestyä, letti läks ja minulla on flunssa.

Olen myös jostain kumman syystä aloittanut kirjan kirjoittamisen ja tässä eilen ja tänään keksin kaksi satuhahmoa. Sir Örmelön ja Satusedän.

Sir Örmelö on peikko joka asuu sänkyni alla. Hän on 3m pitkä ja hän kasvattaa työkseen villakoiria. Hän kuuluu ylhäiseen peikkosukuun.

Satusetä yrittää epätoivoisesti kertoa tarinoita lapsilleen/lapsenlapsilleen jotka sattuvat olemaan ikävän näsäviisaita.

Mainittu kirja on edelleenkin alkutekijöissään ja kumpikin satuhahmoa on myös jäänyt kyseiseen tuona päivänä saavutettuun pisteeseen. Kirjoittaminen tuli kuitenkin jäädäkseen.

En ole varma mikä tekijä on ollut ratkaiseva tuossa päätöksessä ryhtyä kirjoittamaan kirjaa. Suuressa roolissa ovat varmasti olleet hyvät kokemukset yhdeksännen luokan äidinkielestä ja varsinkin silloin tekemästäni Kari Hotakaisesta kertovasta esitelmästä. Pidän myös suuressa arvossa yläasteen aikaista äidinkielenopettajaa Maija Karhusta, ilman hänen opetustaan tuskin olisin koskaan ryhtynyt kirjoittamaan tai olisin ryhtynyt kirjoittamaan vasta paljon myöhemmin.

Nykyään kirjoittaminen merkitsee minulle varmasti paljon enemmän kuin tuona päivänä, jolloin päätin aloittaa kirjan kirjoittamisen. Perinteisen käsinkirjoitetun päiväkirjan rinnalle olen aloittanut tietokoneella kirjoitettavan työpäiväkirjan, olen kirjoittanut proosatekstiä satoja sivullisia ja lähettänyt yhden käsikirjoituksen jo kustantajille saakka. Vaikka hyväksyvää vastausta en ole vielä toistaiseksi saanutkaan, niin käsikirjoituksen lähettäminen kustantajalle on kuitenkin muuttanut kirjoittamisen merkitystä minulle. Ensimmäistä kertaa olen toden teolla menossa kohti sitä pistettä, jolloin alan ansaita kirjoittamisellani.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti