keskiviikko 6. kesäkuuta 2012

Suvivirsiä, paitoja ja baretteja


Aina on yhtä mukava lukea uutisia, joissa keskitytään selväsi juuri niihin olennaisiin asioihin ja ongelmiin, mitä nykypäivänä maailmassa on.

Suvivirrestä

Koulut loppuivat tältä keväältä ja suvivirren laulamisesta on taas mediassa keitelty soppaa. Sopan kettoon innosti Kuopion uuden piispan, Jari Jolkkosen, päätös olla menemättä lapsineen koulun kevätjuhlaan, kun koulu oli Suvivirren laulamisen kieltänyt. Ymmärrän mainiosti Jolkkosen päätöstä ja olisin luultavasti itsekin tehnyt samoin. Itse en pidä uskonnon tuputtamisesta enkä itse uskontoa harjoita. Mielestäni Suvivirsi kuitenkin kuuluu perinteisenä osana kevätjuhlaa, eikä se ole uskonnonharjoittamista.

Suvivirren kieltämistä on perusteltu muun muassa suvaitsevaisuudella ja uskonnonvapaudella. Minun mielestä perustelu on yhtä hyvä kuin varpaassa olevaa haavan hoitaminen sillä, että lyödään koko jalka nilkan kohdalta poikki. Jotkut ihmiset ovat ehkä niin ymmärtäneet, mutta suvaitsevaisuus ei tarkoita sitä, että omasta kulttuurista ja perinteistä pitäisi luopua. Se tarkoittaa sitä, että annetaan muille mahdollisuus harjoittaa omia tapojaan eikä tuomita niitä.

Paidoista ja bareteista

Nämä ovat hieman eri juttuja, mutta liittyvät samaan puljuun eli Varusteleka-armeijatarvikekauppaan. Kohuahan on syntynyt kyseisen firman myymistä vaimonhakkaajapaidoista (sana on suora suomennos englannin wife-beater -sanasta) ja kansanmurhabaretista (Jugoslavian armeijan aikanaan käyttämä baretti, käyttö ilmeisesti jatkunut Serbian armeijassa). Molemmissa tapauksissa kohun syntyminen on lähtenyt siitä, kun joillakin ihmisillä on huumorintaju loppunut kesken. Tietysti molemmat asiat ovat vakavia (vaimon hakkaaminen ja kansamurha), enkä sitä puolta halua tietenkään vähätellä millään tavalla.

Vaimonhakkaajapaidat ovat siis tavallisia hihattomia t-paitoja, joista wife-beater nimeä on käytetty iät ja ajat. Nyt Varusteleka on vain suomentanut termin. Kyseinen tuotenimi ei ole Varustelekan ensimmäinen huumorin rajamailla kulkeva ja monet tuotekuvaukset liikkuvat samalla harmaalla alueella. Kaverit ovat kuitenkin asialla huumorinkautta eikä minun mielestä mikään asia saisi olla sellainen, ettei siitä voisi huumoria tehdä.

Bareteista kohu syntyi taas Riihimäen ammuskelun yhteydessä. Ensin tapahtumista syytettiin airosoftia, mutta sitten joku keksi Varustelekassa myytävän kansamurhabaretin ja sitten asiasta syytettiin kyseistä kauppaa. Henkilökohtaisesti en osaa kuvitella, mitä ihmisen mielessä pyörii, jos tämän mielestä se, että joku menee kaupungille hirvikiväärin kanssa ampumaan ihmisiä, johtuu siitä, että jostakin kaupasta voi ostaa baretin (sen nimestä huolimatta). Kyllä nämä viime vuosien(kin) ampumavälikohtaukset johtuvat ihan jostakin muusta ja tällainen syyttely kertoo enemmän syyttelijöistä kuin syytettävistä.

PS. Testaan tällä blogikirjoituksella twitterfeedin automaattista linkitystä. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että linkitykset voivat olla aika pahasti lepikon puolella, tai sitten ei.

2 kommenttia:

  1. Piispan penskat oli viimeistä vuotta siellä koulussa, näinköhän ihan omasta halustaan skipanneet kevätjuhlan B)

    Suvivirren kieltäminen on nimenomaan kukkahattutäteilyä. Tuskin kukaan ei-kristitty on siitä hirveää ongelmaa milloinkaan tehnyt, mutta vähän överiksi taas heitetty rehtorien yms. toimesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo. Tästäkin kirjoituksesta vähän siivosin tiettyjä kehoituksia. Kuten että tietyt ihmiset vois esim. ottaa pään pois perseestä.

      Poista