Olin viime perjantaina kuuntelemassa 13:tta Martti Ahtisaari
-luentoa. Puhujana oli tällä kertaa komissaari Olli Rehn. Rehnin luennon
otsikkona oli Eurooppa myrskyn jälkeen. Tämän perusteella olisi voinut odottaa
paljonkin, mutta suurelta osin odotuksiin sai pettyä. Rehnin puheenvuoro oli
erityisesti poliittisesti hyvin pehmeä, jopa löysä. Tämä on tietysti
ymmärrettävää siinä valossa, että Rehn on talouskomissaari. Voimakkaiden
mielipiteiden ilmaisu voisi etelämpänä johtaa lynkkaukseen. Lisäksi, ovathan ne
vaalit aivan ovella.
Puheenvuoro alkoi pitkällä muisteluosiolla ja tuntui siltä,
ettei Rehn ehdi asiaan ollenkaan. Läpi käytiin niin jalkapallomuistoja kuin
presidentti Ahtisaaren työn yhteyttä hänen omaan työhönsä. Kun Rehnin ajasta
oli puolet kulunut, niin päästiin jo itse asiaan. Puhe oli kuitenkin hyvin
laveaa ja käypäistä lukion yhteiskuntaopin ensimmäisen kurssin kurssikirjan
esittelytekstiksi. Varsinaiseen otsikkoon Rehn ei pureutunut kuin muutamalla
sivuavalla ajatuksella. Luento oli hyvä sellaiselle, joka ei ole seurannut
uutisia viimeiseen pariin vuoteen. Muuten puheenvuoro jäi hyvin tylpäksi.
Kun komissaari Rehnin näkemys Euroopasta myrskyn jälkeen jäi
hieman olemattomaksi, kirjoitan sen sijasta hieman omaa näkemystäni asiasta.
Euroopan viime vuosien tilanne on ollut kohtalaisen epävakaa. Pääosa ongelmista
on johtunut siitä, ettei nousukauden aikana oltu varauduttu muuhun kuin
loputtomaan nousuun eikä yhteisesti sovittuja sääntöjä ole noudatettu.
Yhdysvaltain pankkisektorin kriisi oli vain laukaiseva tekijä, joka toi jo
olemassa olevat ongelmat ja tehdyt virheet esille.
Euroopan tulevaisuus on kaksijakoinen. Pahimmasta on
ehdottomasti päästy ylös. Oikeastihan Euroopalla ei mennyt kovin huonosti
missään vaiheessa. Suurin osa kriisistä oli vain markkinoiden pelkoa
täydellisestä romahduksesta. Tuota romahdusta ei kuitenkaan missään vaiheessa
tullut. Nyt pahimmatkin kriisimaat alkavat olla teknisesti paremmassa kunnossa
kuin ennen kriisiä, mukaan lukien Kreikka. Totuus on se, että jos unohdetaan
velkojenhoitokulut, Kreikka on vaihtotaseeltaan ylijäämäinen maa.
Kaikilla kolikoilla on kuitenkin kaksi puolta, niin myös
Euroopan unionilla. Euroopan unionin maat voi jakaa kolmeen joukkioon.
Ensimmäinen joukkio on se, joka selvisi kriisistä vähin vaurioin ja on suunnistamassa
pikkuhiljaa kohti kasvua. Toinen joukkio on kriisimaiden muodostama, nekin ovat
pikkuhiljaa kääntymässä talouskasvun tietä kohden tai osa on jo hyvässä
kasvussa. Kolmas joukkio on näitä kahta edellä mainittua huolestuttavampi.
Kolmannen joukkion maat selvisivät kriisin ensivaiheesta hyvin pienin vaurioin,
jopa keskimääräistä euromaata paremmin. Nyt nämä maat ovat kuitenkin suurien
ongelmien edessä, kun julkinen sektori on paisunut aivan liian suureksi. Tämä
joukkio koostuu Italiasta, Ranskasta ja Suomesta. Viimeksi mainitun joukon
ongelmista Rehn mainitsi vastaillessaan yleisökysymyksiin.
Italia on ollut otsikoissa ongelmiensa takia jo aikaisemmin
ja nyt Ranska on seurannut perässä. Suomen tilanne ei vielä ole yhtä paha kuin
kahden muun maan, mutta suunnanmuutos olisi tapahduttava nopeasti. Mikäli
muutosta ei saada aikaan tällä vaalikaudella, on Suomella edessä paljon
ongelmia. Niitä ongelmia tullaan muistelemaan vielä pidempään kuin 1990-luvun
lamaa.
Mitä Suomen sitten pitäisi tehdä? Ei ainakaan kiristää
verotusta. Se tie on kuljettu hyvin pitkälle loppuun ja monet jo tehdyt veronkiristykset
ovat supistaneet verokertymään kasvattamisen sijasta. Nyt on edessä se, mitä
kukaan ei haluaisi tehdä. Jo saavutetuista eduista on karsittava. Julkista
sektoria on leikattava ja sitä on leikattava kolmen miljardin euron arvosta
vuositasolla. Leikkaukset on kuitenkin kohdistettava tarkoin. Tulevasta kasvua
ei kannata leikata liikaa. Sieltä leikkaamalla kaikkien muiden (jo tehtyjenkin)
sopeutustoimien vaikutus häviää tuuleen niin kuin se kuuluisa tuhka.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti