Kerroin jo tekstissäni Nyt luettavana: 100 vuotta suomalaista animaatiota, että olen ollut pitkään kiinnostunut animaatiosta ja
sen teosta. Nyt olen lukemassa toista kirjaa, joka kertoo nimenomaan animaation
teosta (ja josta kirjoitan myöhemmin oman tekstin), joten ajattelin kirjoittaa
tästä aiheesta hieman myös näin erikseen.
Animaation avulla kerrotaan hyvin monenlaisia tarinoita ja
eri animaatioissa käytetään hyvin monenlaisia animaatiotekniikoita. Erilaisista
animaatiotyyleistä itse pidän erityisesti perinteisestä piirrosanimaatiosta ja
stop motion -animaatiosta. Ensimmäisessä kiinnostukseni kohteena ovat sekä
länsimainen, että japanilainen animaatio. Näistä mainittakoon Studio Ghiblin
elokuvat sekä tietysti Disneyn piirroselokuvat, joista omia suosikkejani ovat
renessanssiajan ja sen jälkeiset piirrosanimaatiot. Stop motion -animaatiossa
nukkeanimaatio ja pala-animaatio ovat suosikkejani. Näissä pidän erityisesti
Painajainen ennen joulua, Corpse Bride ja Coraline -elokuvista.
Vaikka nämä mainitut on suosikkejani, niin pidän myös
muunlaisista animaatioista. Esimerkiksi kaikki näkemäni Pixarin elokuvat ovat
olleet todella hyviä. Jotenkin minua kuitenkin kiehtoo eniten juuri nämä eri
tekniikoilla käsin tehdyt animaatioelokuvat.
Mikä nimenomaan animaatiossa sitten niin paljon kiehtoo?
Se on hyvä kysymys. Eihän näyttelijöillä toteutettu elokuva
ole kerronnallisesti sen huonompi kuin animaatiokaan. Niissä vain korostuvat
eri asiat.
Ehkä sieltä löytyykin se syy, jonka vuoksi animaatio on niin
kiinnostava. Animaatiossa kaikki ruudulla näkyvä on sinne varta vasten
laitettua. Toki näin voi tehdä myös normaalissa elokuvassa, mutta animaatiossa
tämä tulee pakotetusti, kun kaikki ruudulla näkyvä pitää sinne erikseen
laittaa. Normaalissa elokuvassa kuva on loputtoman kylläinen erilaisista
yksityiskohdista, joista vain harva voi olla elokuvan tekijöiden kuvaan
valitsema.
Myös erilaiset tekniikat, joita elokuvien luomiseen
tarvitaan, ovat hyvin mielenkiintoisia. Erityisesti stop motion -animaatiossa
kiehtovat käsityötekniikat, joilla hahmot ja lavasteet on luotu. Erityisesti
tämä ominaisuus korostuu nukkeanimaatiossa. Tästä syntyy hyvin omaperäinen
kädenjälki, jota on vaikea jäljitellä vaikkapa tietokoneanimaatiossa. Sama
koskee myös perinteistä piirrosanimaatiota, jolla on omanlainen olemuksensa.
Nämä kaksi edellä mainittua asiaa luovat animaatiolle
omanlaisen näkemyksen kertoa tarinoita. Ja tarinankerrontahan on se kaikkein
tärkein asia. Yhteistä kaikille elokuville, valitusta toteutustekniikasta
riippumatta, on se, että ne pystyvät kertomaan koskettavia tarinoita. Tarinan
sijaan elokuvan tekemiseen voi olla muitakin motivaatioita, mutta ainakin
itselleni tarinat ovat se tärkein syy katsoa, ja kenties joskus tehdä,
elokuvia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti