perjantai 13. heinäkuuta 2018

Kirjastossa perjantai-iltana


Kävelin tänään kauniina ja kesäisenä perjantai-iltana kahdeksan maissa kohti kirjastoa, kun jyväskyläläisille tuttu iltasoitto kuului Harjulta. Olin matkalla palauttamaan kaksi lukemaani kirjaa ja noutamaan neljä varaamaani kirjaa. Opiskelijana, joka lukee paljon kirjoja, olen kiitollinen kirjastoista. Niistä voi lainata niin paljon kirjoja, kuin koskaan vain ehtii lukea. Välillä hieman enemmänkin.

Lähikirjastostani olen erityisen iloinen. Siellä ei ole kovinkaan laaja valikoima kirjoja, mikä on vain hyvä asia silloin, kun käyskentelee kirjaston hyllyjen välissä etsimässä potentiaalisia luettavia kirjoja. Jos kirjoja on liikaa, tulee runsaudenpula ja sopivaa kirjaa on vaikeampi löytää. Toki silloin, kun tietää mitä on hakemassa, suurempi valikoima on vain eduksi. Lähikirjastossani on myös sellainen etu, että vaikka varsinaiset aukioloajat siellä ovat varsin suppeat, on siellä käytössä itsepalvelutoimintoja. Kirjastoon pääsee sisälle ja kirjoja voi itse palauttaa ja lainata joka päivä iltayhdeksään saakka. Tätä mahdollisuutta olen alkanut varsin ahkerasti hyödyntämään.

Kirjastoselfie.

Olen siis kesäperjantain iltakahdeksan jälkeen kirjastossa. Palautan vanhat kirjat ja noudan varaushyllystä uudet. Kirjastossa on minun lisäkseni vain muutama yksittäinen ihminen. Heistä useampikin on tullut käyttämään tietokonetta. En osaa olla ajattelematta, että on ehkä harvinaista olla nuorimies, joka käy perjantai-iltana kirjastossa. Ainakaan kukaan kavereistani ei tee samaa.

Ehkä tämä liittyy siihen, että haluaisin olla kirjailija, mutta minulla on haave kirjastoihin liittyen. Haluaisin, että yhtä tai useampaa kirjoittamaani kirjaa löytyisi kirjastojen hyllyistä. Olisi mukavaa, jos joku voisi kuljeskella minun kanssani samaan tapaan kirjastossa ja törmätä siellä kirjaani.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti