torstai 19. heinäkuuta 2018

Emnetburg


Betula pubescens, osa 23

Edkar ratsasti yhdessä Venir Kallaksen ja Gauen Waelden kanssa kohti Emnetburgin portteja. Hänellä oli mukanaan vain pieni osasto, mutta sen lisäksi suurempi osasto jäi odottamaan kaupungin lähistölle. Loput armeijasta jatkoi matkaansa kohti pohjoista. Suurin osa siitä ei tosin vielä ollut saavuttanut kaupunkia.

”Komeat muurit kaupungissanne ainakin on”, Edkar sanoi.

”Kiitoksia, herra kenraali. Toivon, että kaupunki miellyttää teitä muutenkin”, Gauen sanoin.

Edkar oli rauhaton. Kaupunki ei häntä mietityttänyt. Sen sijaan häntä mietitytti se, ettei hän tiennyt Emnetburgin ruhtinaasta Patrik Honwillenistä oikeastaan mitään. Kapteeni Waelde oli kuvaillut ruhtinasta vain pintapuolisesti ulkonäyn puolesta. Sen perusteella oli vaikea sanoa mitään. Edkar myös epäili, ettei kapteeni ollut itse koskaan tavannut ruhtinasta.

Heidän lähestyessä portilta kuului pysähtymiskäsky. He pysähtyivät ja kapteeni Waelde tervehti portinvartijaa. Hän myös kertoi millä asioilla he liikkuivat. Pienen odottelun jälkeen portti aukesi ja heidät päästettiin sisään.

Porttien sisäpuolella heidät otti vastaan kivetty aukio sekä kaupungin asepukuun sonnustautuneiden sotilaiden joukko. Joukon etummaisella oli muita kevyempi varustus ja tämä myös astui eteenpäin tervehtimään heitä.

”Tervehdys teille, arvon kenraali. Minä olen Hansel Kavalda. Olen yksi kaupungin vartiokaartin kapteeneista ja minulle ja miehilleni on suotu tehtäväksi teidän opastamisenne vierailunne aikana”, etummainen sotilas sanoi.

”Tervehdys myös teille, kapteeni. Minä olen Edkar Netronova ja olen Netronovalan armeijan kenraali. Olen kiitollinen siitä, että otatte meidät vastaan lyhyelle vierailulle matkallamme pohjoiseen”, Edkar sanoi.

”On ilo päästä esittelemään teille kaunista kaupunkiamme”, Hansel sanoi.

”Kenraali varmaankin haluaa päästä tapaamaan ruhtinasta niin pian kuin mahdollista. Minä ja kapteeni Kallas voisimme sen sijaan etsiä kaupungin parhaat kartanpiirtäjät käsiimme”, Gauen sanoi.

”Tämä on varmasti sopiva järjestely. Kenraali on hyvä ja seuraa minua. Jätän muutaman miehen oppaaksi kapteeneille”, Hansel sanoi.

Kapteeni Kavalda määräsi muutaman miehensä opastamaan kapteeneja ja lähti sitten itse opastamaan Edkari kaupungin toisella laidalla olevalle keskuslinnalle. Edkar näki vielä Kallaksen ja Waelden laskeutuvan pois ratsailta ennen kuin Kavalda johdatti hänet pois aukiolta ja kaupungin katujen sokkeloon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti