lauantai 1. lokakuuta 2011

Sosiaalisen median peruskaura


Sosiaalinen media on tullut mitä ilmeisimmin jäädäkseen. Se on tehnyt verkkotuottamisesta arkipäivää lähes jokaiselle ja tehnyt verkostoitumisesta helpompaa ja näkyvämpää. Onko sosiaalinen media merkki jostain suuremmasta muutoksesta vai onko se vain yksittäinen ilmiö ihmisen valtavassa historian virrassa, joka levenee päivä päivältä? Mitä sosiaalinen media meille merkitsee?

Sosiaalisen median toimivuus perustuu siihen, että käyttäjät tuottavat sisältöä, jota toiset käyttäjät kuluttavat. Sivustoa ylläpitävä firma tarjoaa alustan ja sijoittaa sivuille mainoksia, joista firma saa tulonsa. Tämä on sosiaalisen median perusidea. Käyttäjät kuitenkin lisäävät sivustoille hyvinkin tarkkoja tietoja itsestään, joita sivustoa ylläpitävä yritys voi, sopimusehtojen mukaisesti, myydä eteenpäin. Ja tietohan on tunnetusti tarkoittaa sekä rahaa, että valtaa. Tästä syystä esimerkiksi Facebookin perustaja Mark Zuckerbergillä lienee tällä hetkellä enemmän valtaa kuin minkään Euroopan valtion pääministerillä.

Facebookissa on monia tietoturvaongelmia ja käyttäjien yksityisyys on erittäin pahasti vaarassa. Tästäkin huolimatta käytämme Facebookkia. Mielestäni tämä johtuu siitä, että olemme osittain sosiaalisesti riippuvaisia siitä. Se, että muut käyttävät Facebookkia pakottaa meidätkin käyttämään sitä. Toisaalta Facebookilla ja muulla sosiaalisella on yhä suurempi mainosarvo. Mainosarvo, joka on ilmaista (lukuun ottamatta sosiaaliseen mediaan ostettuja mainoksia, jotka taas ovat perinteistä mainontaa, joka ei tehoa samalla tavalla) ja oikein käytettynä parempaa kuin esimerkiksi televisiosta tuhansilla euroilla ostettu mainosaika.

Sosiaalisessa mediassa liikkuessa kannattaa kuitenkin muistaa, että sivustoa ylläpitävä taho on yritys ja kauppatavarana tällä yrityksellä on käyttäjänsä. Oli se sitten mainosten sijoittamista sivustolle tai käyttäjän kannalta huonommassa vaihtoehdossa, eli käyttäjän tietojen myymistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti