torstai 27. joulukuuta 2018

Suuren keisarikunnan sotilaat II


Betula pubescens, osa 42

Kapteenit Kallas ja Waelde ratsastivat Suuren keisarikunnan armeijan keskusleiriin heti kun päivän palvelukseltaan joutuivat. Matkalla he ohittivat toisen leirin, johon oli juuri asettunut uusi armeija. Sen sotilaat eivät olleet ennen nähneet netronovalaisia, joten kapteeni Kallaksen ratsastus leirin ohitse aiheutti ihmetystä.

”Edelleenkin jaksavat ihmetellä”, Gauen sanoi.

”Niin. En taida koskaan tottua tähän huomioon. Kuin olisi jokin sirkuseläin”, Venir sanoi.

Kapteeni Waelde katsoi kapteeni Kallasta.

”Anteeksi”, Gauen sanoi.

”Mistä hyvästä?” Venir kysyi.

”Siitä, että joudut kestämään tällaista”, Gauen vastasi.

”Ei sinun tarvitse pyydellä anteeksi muiden puolesta”, Venir sanoi.

”Toivoisin vain, että maamieheni olisivat rohkeampia tutustumaan teihin”, Gauen sanoi.

”Vaikka olisi sinultakin ehkä jäänyt tutustuminen välistä, jos sinua ei olisi siihen pakotettu”, Venir sanoi.

”Sekin on ehkä totta, mutta onneksi virheistään voi oppia ja seuraavissa kohtaamisissa uudenlaisten ihmisten kanssa voi toimia paremmin”, Gauen sanoi.

Lopulta kapteenit saapuivat keskusleiriin. Jo se portilla oli vastassa kaksi Suuren keisarikunnan upseeria, joihin kapteeni Waelde oli aiemmin tutustunut. Näiden ohjeistamana Kallas ja Waelde päästettiin leiriin sisälle ilman sen suurempia muodollisuuksia.

”Iltapäivää”, Gauen sanoi.

”Sitä samaa”, etummainen upseereista sanoi.

”Kukas sinulla on mukanasi?” Taaempi upseeri kysyi.

”Ystävä, jonka kanssa olen päässyt kokemaan monia seikkailuja”, Gauen vastasi.

Waelde esitteli Kallaksen suurieleisesti. Upseerikaksikko nyökkäili ja mittaili Kallasta katseellaan.

”Onko ystävällä nimeä?” Etummainen upseeri kysyi.

”Minä olen Netronovalan armeijan kapteeni Venir Kallas. Mukava tutustua”, Venir sanoi.
”Samoin. Minä olen kapteeni Costel Hooghoorn”, taaempi upseeri sanoi.

”Ja minä olen luutnantti Anders Corvus”, etummainen upseeri sanoi.

Esittelyjen jälkeen Kallas ja Waelde veivät hevosensa pois ja seurasivat kahta muuta upseeria illanviettoon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti