torstai 23. helmikuuta 2012

Lohikäärmeen arvoitus


Betula nana, osa 21

Suuren salin ovi sulkeutui Mihailin ja Ruskojärven poistuttua.

”Tiedän, että on turhaa sanoa, mutta minun mielestäni hänelle olisi pitänyt kertoa totuus”, Väänänen sanoin tasaisen monotonisella äänellään.

Kristorosa tuhahti hitaan nautiskelevasti.

”Ennen pitkään hän saa kuitenkin tietää, silloin hän on luultavasti valmiimpi kuin nyt. Hän on vielä pikkupoika. Myöskään Purppuraneuvostoa ei voi aliarvioida tässä.”

”Minäkin olen pikkupoika sinuun verrattuna, niin kokoni kuin ikäni puolesta, mutta ikäisekseen hän on kypsä. Luulen, että hän ymmärsi äsken enemmän kuin sinun oli tarkoitus kertoa, myös sen, että jätit lähes kaiken kertomatta. Lisäksi, kuten huomasit, niin Mihail osaa itsekin pysyä erossa Purppuraneuvostosta.”

Väänänen käveli puhuessaan ympäri salia sytyttäen sieltä täältä uusi kynttilöitä ja lyhtyjä valaisemaan salia välillä kääntyen katsomaan Kristorosaa, joka oli jo osittain omiin ajatuksiinsa vajonnut.

”Sinun mielestä minun olisi pitänyt kertoa hänelle Sarnelista”, Kristorosa totesi lyhyen hiljaisuuden päätteeksi.

”Poika luulee, että hänen voimansa ovat riittämättömät. Pelkään, että hän saattaa etsiä uusia voimia suunnalta, johon emme halua hänen menevän.”

”Minun mielestäni on parempi, että hän pysyttelee nöyränä. Jos hän saisi tietää taistelleensa omaa demoniaan vastaan, niin hän ymmärtäisi kuinka suuret voimat hänellä jo on ja hän saattaisi käyttää niitä väärin.”

”Minulla on kuitenkin omat pahat aavistukseni.”

”Et itsekään suoraan koulunpenkiltä minun adjutantikseni tullut.”

”Olin nuori ja innokas.”

”Niin kuin Mihail.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti