torstai 23. helmikuuta 2023

Ruhtinatar X

 Betula nana, osa 337

”Pahasta syntyy hyvää?” Emily kysyi.

”Kaikilla asioilla on aina sivuvaikutuksia, joita emme osaa laskea tai arvata. Tämä pätee myös mustaan kaapuun pukeutuneeseen mieheen, vaikka hän ehkä kuvittelee osaavansa ottaa huomioon kaikki mahdolliset asiat, joita hänen toimensa voivat aiheuttaa”, Nav vastasi.

”Mitä hyvää sivuvaikutusta hänen toimiensa vuoksi on sitten syntynyt tähän mennessä?” Emily kysyi.

”Moniakin asioita”, Nav vastasi.

”Sano jokin esimerkki”, Emily sanoi.

”Yksi esimerkki voisi olla vaikka meidän tapaamisemme ja se ystävyyssuhde, joka meillä on. Itse ainakin pidän sitä arvokkaana ja hyvänä asiana”, Nav sanoi.

Emily nyökkäsi ja mietti.

”Et tainnut oikeastaan vastata siihen kysymykseen, että miksi minä sitten sain puunkirouksen”, Emily sanoi.

Vanha lintu hymyili.

”Olet oikeassa”, Nav sanoi.

”Onko minun tarkoitukseni taistella mustaan kaapuun pukeutunutta miestä vastaan?” Emily kysyi.

”Ehkä sitäkin ja siksikin olisit saanut puunkirouksen, mutta tärkein syy on se, että puiset jumalat näkivät, että Mihail tarvitsee sinua ja sitä varten sinäkin tarvitset voimia, joita tavallisella noidalla ei ole. Puiset jumalat päättivät tarjota heidän hallussaan olevaa voimaa, jollaista harvalla on”, Nav vastasi.

”Se kuulostaa paremmalta tarkoitukselta. Ei sellaista voimaa vastaan voi taistella, mitä mustaan kaapuun pukeutuneella miehellä on. Tai en minä ainakaan kykenisi siihen”, Emily sanoi.

”Mustaan kaapuun pukeutuneella miehelläkin on heikkoutensa”, Nav sanoi.

”Mitkä ne sitten ovat?” Emily kysyi.

Nav oli hieman yllättynyt siitä, että Emily oletti hänen tietävän asiaan vastauksen.

”Siihen minä en osaa vastata, mutta kaikilla ja kaikella on aina heikkoutensa”, Nav vastasi.

Emilyä nyökkäsi.

”Sinä tiedät niin monia asioita, että herkästi ajattelee, että tiedät kaikkiin kysymyksiin vastauksen. Tai ainakin kaikkiin sellaisiin kysymyksiin, mitä minä keksin esittää”, Emily sanoi.

”Olen otettu, mutta pettymykseksesi minä en kyllä tiedä kaikkea”, Nav sanoi.

Emily hymyili.

”Ehkä niin on parempi”, Emily sanoi.

”Minä luulen samoin”, Nav sanoi.

”Voin kuitenkin yrittää keksiä lisää kysymyksiä, joihin et osaa vastata”, Emily sanoi.

Nav nauroi.

”Luulen, että pitäisin siitä. On mukavaa, kun välillä voi sanoa johonkin asiaan, että ei tiedä siihen vastausta”, Nav sanoi.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti