torstai 13. huhtikuuta 2023

Ruhtinas ja ruhtinatar III

 Betula nana, osa 344

”Tiedät, että teen aina parhaani”, Mihail sanoi.

”Se voi tarkoittaa montaa asiaa”, Emily sanoi.

He irrottautuivat halauksesta. Emily palasi katsomaan ulos ikkunasta ja Mihail kiersi huonetta ympäri.

”Se tarkoittaa montaa asiaa ja niin sen kuuluukin”, Mihail sanoi.

”Mutta sen vuoksi se ei ole kovinkaan hyvä asia sanoa. Siitä tulee olo, että haluat jokaisen ymmärtävän asian niin kuin tälle on mieluista. Eikä niin, että olisit ajatellut sanomasi juuri kyseistä kuulijaa ajatellen. Muille voit sanoa yleisiä asioita, mutta minulle voisit sanoa asioita, joita oikeasti tarkoitat vain minulle”, Emily sanoi.

Mihail oli ensin sanomassa heti jotakin Emilylle vastaan, mutta jäikin miettimään. Mihail huomasi, että Emily oli oikeassa.

”Olet oikeassa ja erityisesti sinä, jos kuka, on ansainnut sanoja, jotka olen tarkoittanut vain sinulle”, Mihail sanoi.

”Mitä siis haluat sanoa minulle?” Emily kysyi.

Mihail yritti keksiä jotakin sanottavaa nopeasti, mutta se ei ollut niin helppoa. Lopulta hän vain naurahti.

”En vielä tiedä”, Mihail vastasi.

”Ei sen tarvitse olla valmis puhe. Kerro mitä ajattelet”, Emily sanoi.

”Hmm… Niin, mitä minä ajattelen”, Mihail sanoi.

Mihail uppoutui ajatuksiinsa siitä, mikä kaikki hänelle oli tärkeää ennen kuin jatkoi.

”Olet minulle tärkein asia ja en halua, että sinulle sattuu mitään. Sinun vuoksesi olen varmasti valmis menemään liian pitkälle, kuten sinä sen ilmaisit”, Mihail sanoi.

”Tiedäthän, että tunnen tuosta enemmän huolta ja huonoa omatuntoa kuin olen imarreltu”, Emily sanoi.

”Siitä on ainakin hyvä muistuttaa aika-ajoin”, Mihail sanoi.

Emily hymähti.

”Hyvä, että sanoit nytkin”, Mihail sanoi.

”Tuntuu itsestäänselvyydestä muistuttamiselta”, Emily sanoi.

”Samoin minusta se, että olen valmis menemään hyvin pitkälle sinun pelastamiseksesi. Mutta hyvä se on sanoa ääneen. Molemmat asiat”, Mihail sanoi.

Emily nyökkäsi.

”Ehkäpä niin”, Emily sanoi.

Emily ja Mihail jäivät katselemaan toisiaan.

”Mitä muuta ajattelet?” Emily kysyi.

Mihail huokaisi ja käänsi katseensa ikkunaan ja sen takana näkyvään maisemaan.

”Paljonkin ja monenlaista”, Mihail vastasi.

”Kerro, haluan kuulla”, Emily sanoi.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti