maanantai 29. elokuuta 2011

Steve Jobs ja omenatalon tulevaisuus


Steve Jobs teki Applelle sen, minkä jokainen yritysjohtaja haluaisi tehdä omalle yritykselleen. Hän nosti konkurssin partaalla olevan yrityksen yhdeksi maailman arvokkaimmaksi yhtiöksi ja loi sille murtumattomalta tuntuvan brändin. Hyvänä esimerkkinä brändin vahvuudesta on iPhone 4 – älypuhelimen antennissa ilmenneet ongelmat, mitkä olivat varsin suuria. Tämä johti siihen, että Puhelin ei toiminut niin kuin sen oli luvattu toimivan. Millä tahansa muulla yhtiöllä tämä olisi varmasti johtanut katastrofiin ja myyntilukujen selvään putoamiseen. Apple sen sijaan sivuutti ongelman toteamalla asiakkailleen, että heidän pitää ostaa puhelimeensa silikonisuojus, jonka pitäisi parantaa antennin toimintaa.

Jobs tunnetaan intohimoisena yritysjohtajana ja karismaattisena esiintyjänä. Erityisesti hänen intohimonsa on suuntautunut Appleen, jota oli perustamassa. Jobsin intohimoisuus työtään kohtaan ei kuitenkaan miellyttänyt kaikkia ja hän joutui siirtymään sivuun Applelta. Tämän Applelta poissaolonsa aikana Jobs muun muassa perusti Pixarin. Pixar on hyvä osoitus siitä kuinka paljon Jobsilla on uskoa omaan tekemiseensä. Juuri Pixarin menestyksen ansiosta Jobsista tuli yksi Disneyn suurimmista osakkeenomistajista ja kyseisen yhtiön johtokunnan jäsen.

Nyt jo pitkään sairastelunsa takia osittain sivussa ollut Jobs erosi viime keskiviikkona toimitusjohtajan paikaltaan. Hän kylläkin jatkaa Applen hallituksen puheenjohtajan, mutta riittääkö se osakkeenomistajille ja ennen kaikkea asiakkaille? Kykeneekö uusi toimitusjohtaja täyttämään Jobsin valtavaksi paisuneet saappaat vai alkaako Applen lumous murtua? Avainasemassa on kyky uudistua. Jos Apple jää mehustelemaan nykyisillä tuotteillaan, niin se on muutaman vuoden päässä samassa tilanteessa kuin Nokia on nyt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti