torstai 26. marraskuuta 2020

Kaksintaistelu

 Betula pubescens, osa 140

Kaksintaistelu alkoi.

Aluksi kapteeni Cranfot ja gyllenburhilainen upseeri kiersivät toisiaan kehällä ja tutkivat toistensa liikkeitä. Tämä oli tunnustelua. Toisen vahvuudet piti selvittää ennen kuin tämä pääsi niistä hyötymään. Samalla täytyi pitää omat vahvuudet mahdollisimman hyvin salattuina.

”Mikä on nimesi, kalman tuolta puolen tullut?” Gyllenburhilainen upseeri kysyi.

”Miksi kysyt?” Tom kysyi.

”Minusta on reilua tietää sen nimi, jonka tappaa kaksintaistelussa”, gyllenburhilainen upseeri sanoi.

”Hieman ennenaikaista sanoa sitä ääneen, jos minulta kysytään”, Tom sanoi.

”En kysynytkään sitä, vaan kysyin nimeäsi”, gyllenburhilainen upseeri sanoi.

Cranfot hymähti.

”Nimeni on Tom Cranfot”, Tom sanoi.

”Kiitän nimestäsi, Tom Cranfot”, gyllenburhilainen upseeri sanoi.

”Mikä teidän nimenne sitten on?” Tom kysyi.

Gyllenburhilainen upseeri naurahti.

”Haluat tietää siltä varalta, että voitat?” Gyllenburhilainen upseeri kysyi.

”Nimi nimestä on minusta reilu vaihtokauppa”, Tom vastasi.

”Niin taitaa olla. Minun nimeni on Jannik Eodur”, gyllenburhilainen upseeri sanoi.

”Titteleillä emme teekään mitään”, Tom sanoi.

Eodur nyökkäsi.

”Niin emme teekään”, Jannik sanoi.

Cranfot ja Eodur kiersivät lisää kehää toisiaan tarkkaillen.

”Oletko käynyt kaksintaisteluja ennen?” Jannik kysyi.

”En voi myöntää käyneeni”, Tom vastasi.

”Aivan. Reilun pelin nimissä minun täytyy kertoa sinulle omasta kokemuksestani”, Jannik sanoi.

”Sinullako sellaista on?” Tom kysyi.

”Tämä ei todellakaan ole minun ensimmäinen kaksintaisteluni”, Jannik vastasi.

”Mitä tarkoitat?” Tom kysyi.

”Olen harjoitellut miekkailua jo nuoresta pojasta alkaen ja olin akatemiassa kaksintaistelukerhon parhaita oppilaita vuosikymmeniin. Olen myös tappanut kaksintaistelussa viisi vastustajaa. Kaksi heistä oli upseereja meidän tavoin”, Jannik vastasi.

Cranfot tiesi Eodurin odottavan hänen reaktiotaan.

”Pitäisikö tuon pelottaa minua?” Tom kysyi.

”Ei kai erityisemmin. Ajattelin vain, että on reilua tietää vastustajasta, että onko hän käynyt ennen kaksintaisteluita”, Jannik vastasi.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti