torstai 14. syyskuuta 2023

Ruhtinattaren huoli V

Betula nana, osa 364

Sarnel katsoi Emilyä.

”Mitä tarkoitat?” Sarnel kysyi.

”Vastaa ensin kysymykseeni, niin kysyn sinulta toista asiaa”, Emily vastasi.

Sarnel pudisti päätään ja huokaisi.

”No, rehellisesti sanottuna en ollut mitenkään innoissani tästä tehtävästä, jonka Mihail minulle antoi. Ymmärrän myös, että asia on Mihailille tärkeä ja teen parhaani, jotta sinä pysyt turvassa”, Sarnel sanoi.

”Eli olisit mieluummin jossakin enemmän toimintaan menevässä tehtävässä?” Emily kysyi.

”Oliko tämä se toinen kysymys?” Sarnel kysyi.

”Ei. Tämä oli jatkokysymys edelliseen”, Emily vastasi.

”Niin minä arvelinkin”, Sarnel sanoi.

”Kyllä sitä niinkin voisi sanoa, että olisin mieluummin jossakin muussa tehtävässä, jossa pääsisi lähemmäksi toimintaa. Mutta haluan myös suorittaa hyvin ne tehtävät, jotka minulle osoitetaan, joten en valita tästäkään tilanteesta”, Sarnel sanoi.

”Tai et ainakaan valita minulle. Mihailille varmasti valittaisit”, Emily sanoi.

Sarnel naurahti.

”Saatat olla oikeassa. Saatoin Mihailille jo antaa jonkinlaisen kommentin tästä tehtävästä, kun hän sen minulle antoi”, Sarnel sanoi.

Emily vilkaisi ympärilleen varmistaakseen, ettei aivan vieressä ollut ketään kuulemassa.

”Haluaisitko sitten päästä tästä tehtävästä eroon, päästä toiminnan pariin ja viedä minut Mihailin luokse?” Emily kysyi.

Sarnel jäi miettimään ja vilkuili sitten ympärilleni.

”Jos kukaan edes kuulee, että kysyt minulta tuollaista, niin minut häädetään hovista. En voi vastata sinulle mitään”, Sarnel vastasi.

”Tiedän, että voit. Ja minä olen se, joka päättää keitä hovissa on. Voin luvata, että vastauksestasi riippumatta olet yhtä tervetullut sinne kuin tähänkin saakka”, Emily sanoi.

Sarnel näytti tuntevan itsensä epämukavaksi Emilyn kysymyksen edessä.

”Vaikka ehkä tunnetkin itsesi epämukavaksi, niin haluan tietää vastauksen. Ennen kuin vastaat, en luovuta asiassa”, Emily sanoi.

Sarnel hymähti.

”Siksi sinä siis kutsuit minut mukaan, että voit ahdistella minua tästä asiasta. Olisi pitänyt aavistaa pahaa, kun kamarineitosi tuli pyytämään minua mukaan, koska haluat keskustella jostakin asiasta”, Sarnel sanoi.

”Jos et olisi tullut mukaan, olisi keksinyt jonkin toisen mahdollisuuden keskustella kanssasi”, Emily sanoi.

”Sitä en epäile”, Sarnel sanoi.

Rantamaisema lipui pikkuhiljaa ohitse, mutta kireä tunnelma heidän välillään pysyi. Jos ei muuten, niin Emily piti siitä huolen katseellaan, joka ei päästänyt Sarnelia rentoutumaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti