tiistai 21. toukokuuta 2019

Mallailuhommia

Kirjoittamisen ohella yksi pitkäikäisimmistä harrastuksistani on mallailu. Mallailu on jopa näistä kahdesta harrastuksesta se pitkäikäisempi, vaikkakin mallailun intensiteetti on vaihdellut enemmän. Harrastus on ollut välillä pitkiäkin aikoja tauolla, mutta lopulta olen aina löytänyt tieni takaisin sen pariin. Olen myös muutamia kertoja teksteissäni viitannut mallailuharrastukseeni, joten päätin kirjoittaa aiheesta oman tekstin. Aihe on ajankohtainen, sillä olen taas palannut aktiivisen mallailun pariin.

Käytän harrastuksestani sanaa mallailu, koska se on jossakin pienoismallailun ja miniatyyrien maalaamisen ja niillä pelaamisen välimaastossa. Harrastukseni tausta on myös nimenomaan miniatyyripeleissä eikä pienoismalleissa, joten tulokulmani harrastukseen on erilainen kuin se on puhtaalla pienoismallien tekijällä. Viime aikoina olen, ainakin ajatuksen tasolla, kääntynyt harrastuksessani yhä enemmän nukkekotien sekä taidepienoismallien ja -miniatyyrien suuntaan. Ainakin inspiraatiota tuolta suunnalta on löydettävissä runsaasti. Yhtenä tuoreempana ajatuksena on, että omasta asunnosta voisi tehdä nukkekotimaisen pienoismallin.

Tornin vaihe alkuvuodesta.

Mallailu on siitä mukava harrastus, että kätensä jäljen näkee heti. Olen myös huomannut, että yhdellä kertaa ei välttämättä tarvitse viettää pitkää aikaa työpöydän ääressä vaan eteenpäin pääsee jo parin minuutin tekemisellä. Tämä toki riippuu hieman työvaiheesta ja ainahan myös pidemmillä työsessioilla saa enemmän aikaa ja malli valmistuu näin nopeammin. Monesti olen myös huomannut ajan liikkuvan kuin siivillä, kun rakennan meneillään olevaa projektia. Lyhyeksi aiottu hetki saattaa venyä huomaamatta pitkäksi. Tätä voinee pitää merkkinä siitä, että nautin tekemisestä.

Usein jään myös haaveilemaan tulevista projekteista. Muutamia ajatuksiani mainitakseni olen suunnitellut Warcraft-peliin sijoittuvaa örkkien vartiotornia ja haltiarakennusta, kokonaista villin lännen kylää, Muumitaloa sekä hobittikoloa. Villistä lännestäni on toteutunut toistaiseksi vain testiprojektina toiminut huussi, mutta saluunan rakentamisen olen joskus aloittanut. Ehkä sen rakentamisen pariin pääsen tornin valmistumisen jälkeen. Muista ajatuksista en ole vielä päässyt suunnittelua pidemmälle. Välillä haaveilu johtaa siihen, että aloitan uuden projektin ennen edellisen loppumista. Nyttemmin olen päätynyt siihen, että on parempi tehdä vain yhtä isompaa projektia kerrallaan. Tosin rinnalla on mukava tehdä myös jotakin miniprojektia, niitäkin kuitenkin vain yhtä kerrallaan.

Aarrearkun vaihe alkuvuodesta vielä keskeneräisten raudoitusten kanssa.

Tulevaisuudessa haluaisin rakentaa enemmän mallailuprojekteja valmiiksi saakka. Olen myös ajatellut jakaa harrastustani aiempaa enemmän. Tätä varten olen pohtinut mahdollisuuksia, joista yksi voisi olla videoiden tekeminen aiheesta. Liikkuvan kuvan ja äänen yhdistäminen voisi sopia harrastuksen luonteeseen hyvin, kun esimerkiksi tekniikoita olisi helpompi esitellä tällä tavalla. Tässä vaiheessa pysyttelen kuitenkin vielä blogissa sekä sosiaalisessa mediassa. Haluan pitää itse mallailun keskipisteessä ja muun sen ohessa.

Mallailuprojektieni etenemistä voi siis seurata Instagramissa tililtäni @magnusjyrkkanen. Julkaisen siellä säännöllisesti kuvia mallailuprojekteista, ja muistakin projekteistani, sitä mukaa, kun työ etenee. Tällä hetkellä minulla on työn alla torni, josta edellisessä aiheeseen liittyvässä tekstissäni Pienoiskyltti kerroinkin, ja pienempänä projektina aarrearkku.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti