tiistai 8. toukokuuta 2012

Oikean unelman valinta


Muutamina viime viikkoina olen ystäväni Janin kanssa katsonut House tv-sarjan ensimmäistä tuotantokautta läpi aina silloin tällöin. Housen loogisen päättelyn taidot ovat varmasti inspiroineet monia, niin myös minuakin. House inspiroi minua siinä määrin ryhtymään lääkäriksi, että hain tämän kevään yliopistohaussa lääketieteelliseen koulutukseen. Omaan sisäänpääsyyni en kyllä juurikaan usko (tai ole panostanut). Luulen myös, että lääkärin ammatti ei ole minulle tarkoitettu.

Tuo unelma on kuitenkin yksi monista, niistä pienemmistä. Se on yksi monista mahdollisuuksista suunnata elämäni kulkua. Suurin ongelma (niin minulla kuin monilla muillakin) on kuitenkin sen oikean suunnan valitseminen. Toisaalta en edes usko, että on olemassa yhtä oikeaa tietä. Onnelliseen elämään johtaa jokaisen kohdalla monia reittejä. Monia niistä on hylätty elämän aikaisempia valintoja tehdessä. Joskus jokin valinta voi osoittaa tietä seuraavalle, hyvinkin toisenlaiselle valinnalle. Toisinaan taas jokin valinta osoittautuu huonoksi ja oman päätöksensä joutuu pyörtämään.

Väärään suuntaan lähtemistä pahempaa on kuitenkin se, että yrittää lähteä moneen suuntaan samaan aikaa. Silloin kumpikin suunta jää tylpäksi. Itse tunnen, että olen juuri näin tehnyt tänä keväänä. Olen yrittänyt kulkea kahteen hyvin erilaiseen suuntaan ja molempiin suuntiin kulkiessani olen mielestäni epäonnistunut. Jotain kehitystä on ehkä tapahtunut, mutta jostain syystä kumpaankaan en ole kyennyt keskittymään kunnolla. 

Nyt olen päättänyt suunnata keskittymiseni yhdelle suunnalle. 

Katsotaan mitä tapahtuu.

2 kommenttia:

  1. Eikai sinne lääkikseen pääse oikein kukaan - tai joo, pääsee, mutta ei siinä tunnu ole oikein mitään järkee, kuka pääsee ja milloin. Ärsyttävää.

    Mäkin jossain vaiheessa olin vaihtamasta tältä koulutusalalta pois, mutta kun en oo 100% varma, niin en vaihda. Liika sinkoilu on ihan turhaa.

    Onneks on Uljas, harmittais lähteä Kuopiosta, kun se menis.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itsehän olen aika tehokkaasti tässä sinkoillut viime vuosien aikana paikasta toiseen, mutta kai se oma sijainti maailmasta vielä löytyy. Siihen ainakin vakaasti uskon :)

      Poista